مهاجرت از طریق ثبت شرکت در آلمان

مهاجرت-از-طریق-ثبت-شرکت-در-آلمان
فـهرست موضوعات

ثبت شرکت در آلمان از بهترین روش ها برای گرفتن اقامت دائم آلمان است که منجر به تابعیت آلمان می‌شود.

شرایط ثبت شرکت در این کشور برای شهروندان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا متفاوت است. در این مقاله از موسسه مهاجرتی یارا رویال شرایط ثبت شرکت در آلمان را بررسی می کنیم، با ما همراه باشید.

شرایط ثبت شرکت در آلمان

آلمان، به کارآفرینان این فرصت را می‌دهد که طرح های تجاری (بیزینس پلن) خود را به این کشور بیاورند، شهروندان اتحادیه اروپا این فرصت را دارند که مانند یک شهروند آلمانی کسب و کار خود را در آلمان راه اندازی کنند، اما شهروندان غیر اتحادیه اروپا مانند ایران برای راه اندازی کسب و کار در آلمان با موانعی روبرو می شوند.

صرفا با ثبت شرکت نمی توانید اقامت آلمان را بگیرید بلکه مطابق با بند 21 قانون اقامت، اگر طرح تجاری شما تأثیر مثبتی بر اقتصاد آلمان داشته باشد و باعث ایجاد شغل شود اجازه اقامت موقت را می توان برای راه اندازی کسب و کار اعطا کرد.

یک شهروند غیر اتحادیه اروپا زمانی که دارای مجوز اقامت (موقت) یا اجازه سکونت (دائمی) باشد می تواند کسب و کاری راه اندازی کند.

بنابراین برای ثبت شرکت در آلمان باید یک طرح تجاری (Business Plan) خوب و قوی داشته باشید و تضمین کنید که طرح شما سود دهی قابل توجهی دارد و به اقتصاد آلمان کمک خواهد کرد.

برای بررسی این موضوع باید با یک کارشناس مهاجرت مشورت کنید چرا که امکان دارد طرح تجاری شما خوب و بی نقص و موفق به نظر بیاید اما در برگیرنده منافعی برای اقتصاد آلمان نباشد به خصوص که برای مهاجرت تجاری، شاخص های کلان اقتصادی به اندازه شاخص های اقتصادی خرد مهم هستند و باید توسط مقامات آلمانی تأیید شوند.

همچنین باید ثابت شود که متقاضی شرایط کافی برای تحویل صحیح پروژه را دارد. شرایطی چون: سن، مدرک تحصیلی دانشگاهی یا غیر دانشگاهی، موقعیت و تجربه کاری، مهارت زبان و غیره .

روش دیگر برای دریافت شهروندی برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا، راه اندازی یک کسب و کار با سرمایه گذاری بالا (شروع از 250000 یورو) است که فرصت های شغلی در آلمان ایجاد می کند. اتاق بازرگانی محلی تصمیم می گیرد که آیا الزامات برآورده شده است یا خیر و مقامات مربوطه روند نهایی را بیشتر ارزیابی خواهند کرد.

شهروندان غیر اتحادیه اروپا پس از راه اندازی کسب و کار حداکثر تا سه سال اجازه اقامت آلمان را دریافت می کنند که بعداً می توانند به اقامت دائم تغییر دهند که برای این منظور باید کسب و کارشان وضعیت مالی پایدار و فعالی داشته باشد.

در سال 2017، 32 درصد اتباع غیر آلمانی بودند که شرکت‌هایی را در آلمان تأسیس کردند. این ارقام مربوط به موسسه تحقیقات شرکت های کوچک و متوسط (IfM) است که به شرح زیر تقسیم می شود:

24 درصد از 27 کشور اتحادیه اروپا بدون آلمان
6 درصد از سایر کشورهای اروپایی
2 درصد از آسیا
0.4 درصد از آفریقا
0.3 درصد از آمریکا

زمانی که یک شهروند غیر اتحادیه اروپا بتواند موانع اولیه اقامت را پشت سر بگذارد، اکنون باید از مقرراتی که برای شهروندان آلمانی وجود دارد آگاه باشد.

انواع شرکت ها در آلمان

شرکت انفرادی

مالکیت انحصاری یکی از رایج ترین و ساده ترین ساختارهای تجاری در آلمان است که در آن شخص به تنهایی با راه انداختن یک کسب و کار، شرکت یک نفره تاسیس می کند. مالکان شرکت های انفرادی می توانند از کارآفرینان، افراد تجاری یا مشاغل آزاد باشند. با این حال، مالک انحصاری بودن، مانع از استخدام کارمندان اضافی نمی شود. مالک انحصاری، شخصاً مسئول تمام بدهی های تجاری خود هست.

شرکت های انفرادی موظف به پرداخت مالیات های تجاری مانند مالیات تجارت، مالیات بر درآمد، مالیات بر حقوق و دستمزد و مالیات بر ارزش افزوده هستند.

با این حال، استثناهایی وجود دارد: شرکت های تجاری یک نفره مشمول معافیت مالیاتی ویژه 24500 یورو برای مالیات تجارت هستند. مشاغل کوچک از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند و فریلنسرها نه مالیات بر ارزش افزوده می پردازند و نه مالیات تجارت.

شرکت با مسئولیت محدود GmbH (Gesellschaft mit beschränkter Haftung)

GmbH محبوب ترین نوع شرکت است و برای مشاغل متوسط و کوچک مناسب است. حداقل از یک مدیر و یک سهامدار از هر ملیتی تشکیل شده است.

شرکت با مسئولیت محدود که می‌تواند با یک یا چند شریک تأسیس شود. سرمایه این شرکت نیز به شکل سهام تقسیم می‌شود.

انواع شرکت های مشارکتی

مشارکت محدود KG (Kommanditgesellschaft)

KG مناسب برای شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) است.
از حداقل دو شریک تشکیل شده است که حداقل یکی از آنها مشمول مسئولیت نامحدود است و دیگری با مسئولیت محدود است.

مشارکت عمومی OHG (Offene Handelsgesellschaft)

OHG حداقل از دو شریک تشکیل شده است که هر یک از شرکا دارای مسئولیت نامحدود هستند و سود بین آنها تقسیم می شود.

مشارکت حقوق مدنی GBR (Gesellschaft bürgerlichen Rechts)

GBR متشکل از دو شریک با مسئولیت نامحدود است.
یکی از مزایای این نوع از شرکت‌ها، سهولت تأسیس و عدم نیاز به سرمایه اولیه حداقلی است. در این روش قرار داد می تواند به صورت شفاهی باشد و نیازی به قرارداد کتبی بین شرکا نیست.
بنابراین یکی از معایب آن عدم وجود حقوق و تعهدات رسمی مثل نام یا اسناد رسمی است.

مراحل ثبت شرکت در آلمان

مراحل ثبت شرکت در آلمان ممکن است بسته به نوع شرکت متغیر باشد، اما به طور کلی مراحل ثبت یک شرکت معمولاً عبارتند از:

انتخاب نوع شرکت

اولین مرحله برای ثبت شرکت در آلمان تبعیت از ساختارهای قانونی کسب و  کار در کشور آلمان است. شخص می تواند یک شرکت با مسئولیت محدود یا شرکت سهامی یا شعبه و …. تاسیس نماید.

انتخاب نام شرکت

انتخاب نام شرکت پس از طی مراحل قانونی ثبت شرکت اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا تمامی اسناد مربوط به شرکت مانند فاکتورها و… از نام تجاری انتخاب شده استفاده می کنند.

تایید نام شرکت

پس از انتخاب نام شرکت این نام باید توسط مسئولین ثبت تجاری شرکت تایید شود تا اطمینان حاصل شود که این نام توسط شرکتی دیگر انتخاب نشده است.

تهیه پیش نویس اساسنامه شرکت

پس از تهیه پیش نویس اساسنامه شرکت اسناد و مدارک باید توسط دفتر اسناد رسمی محضری شود.

باز کردن حساب  بانکی تجاری

جهت ثبت شرکت در آلمان باید حساب بانکی تجاری افتتاح شود تا سرمایه مورد نیاز ثبت شرکت به آن حساب واریز گردد.

ثبت تجاری

کلیه مدارک لازم جهت ثبت شرکت همراه با درخواست ثبت شرکت باید به مراجع مربوط به ثبت شرکت در آلمان ارائه شود.

ثبت نام برای مالیات

ثبت نام برای مالیات در مراجع مربوط به اخذ مالیات الزامی است.

اخذ مجوز

پس از ثبت شرکت اخذ مجوزهای لازم جهت فعالیت تجاری ضروری است.

شرایط لازم برای ثبت شرکت در آلمان

برای ثبت شرکت در آلمان باید شرایط زیر رعایت شود:  

تعداد مدیران

برای ایجاد یک شرکت در آلمان حداقل یک مدیر نیاز است که می تواند از هر ملیتی باشد.

تعداد سهامداران

شرکتی که در آلمان تاسیس می شود حداقل یک سهامدارباید داشته باشد.

آدرس ثبت شده محلی

برای ثبت شرکت در آلمان به آدرس دفتر ثبت محلی نیاز است. در هنگام ارائه درخواست برای ثبت شرکت، مالک شرکت باید یک آدرس ثبت شده واقعی و محل فعالیت شرکت در آلمان داشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در آلمان

درخواست ثبت نام

اساسنامه

اثبات سرمایه واریز شده به حساب بانکی شرکت

آخرین حساب های بانکی و قبوض برق با نام و نشانی مدیران و سهامداران

جزئیات آدرس دفتر ثبت شده

مشخصات سهامدار و مدیر

اسنادی که ترکیب کمیته مدیریت را مشخص می کند

و هر مدرک ضروری دیگر

مزایای ثبت شرکت در آلمان

تاسیس یک شرکت در آلمان مزایای زیادی را برای یک کارآفرین فراهم می کند. برخی از مزایای تاسیس شرکت در آلمان عبارتند از:

عدم تبعیض

قانون آلمان در زمینه تاسیس یک نهاد تجاری بین ساکنین آلمانی و افراد خارجی تمایزی قائل نمی شود و همچنین محدودیتی برای بازگرداندن سود ایجاد نمی کند.

شفافیت

آلمان در زمینه راه‌اندازی یک استارت‌ آپ جدید یکی از کارآمدترین کشورها در سراسر جهان است. مراحل ثبت شرکت در آلمان ساده و سریع است. علاوه بر این، دولت مقدار قابل توجهی کمک به چندین کسب و کار ارائه می کند.

امکانات زیرساخت توسعه یافته

آلمان امکانات زیرساختی درجه یک را ارائه می دهد. در آلمان یک شبکه ارتباطی کارآمد وجود دارد. علاوه بر این، آلمان دارای امکانات زیرساختی عالی در قالب راه آهن و برخی دیگر از انواع حمل و نقل است.

بزرگترین بازار مصرف

آلمان با حدود 82.4 میلیون نفر، بزرگترین بازار مصرف در اتحادیه اروپا را دارد و بی شک یکی از مهم ترین بازارهای اروپایی برای تولیدکنندگان بین المللی است. همچنین دومین واردکننده و سومین صادرکننده بزرگ کالاهای کشاورزی مصرفی در سطح جهان است.

مشوق های مالی

آلمان مکانیسم های تامین مالی عمومی و برنامه های تشویقی مختلفی را برای ثبت شرکت آلمانی ارائه می دهد که می تواند برای تعدادی از اهداف تامین مالی استفاده شود.

 محبوب ترین برنامه ها عبارتند از:

کمک های نقدی

کمک های نقدی به عنوان مشوق های مالی، ممکن است تا 20 درصد از هزینه های سرمایه گذاری شرکت های بزرگ، متوسط ​​و کوچک را کاهش دهد.

کمک هزینه تحقیق و توسعه

فعالیت های مربوط به تحقیق و توسعه می توانند از مشوق های تخصصی بهره مند شوند. وام هایی با نرخ بهره پایین تر و فرصت های همکاری منحصر به فرد از جمله این پیشنهادات است.

برنامه های تشویقی متعددی برای استخدام کارمندان جدید توسط آژانس کار فدرال آلمان در دسترس است.

کمک هزینه های استخدام

این برنامه های منحصر به فرد می تواند به کارآفرینان برای ثبت شرکت در آلمان و همچنین کاهش هزینه های سرمایه گذاری اولیه کمک کند.

محیط تاثیرگذار استارت آپی

برلین، مونیخ و هامبورگ فعال ترین محیط های استارت آپی را در آلمان دارند. برلین در ده سال گذشته به عنوان برترین نیروگاه فناوری آلمان ظاهر شده است و با ارائه تخصص ها و شبکه های مختلف و نوآوری ، به مکانی عالی برای ثبت شرکت در آلمان و ایجاد پایه ای برای گسترش جهانی تبدیل شده است.

مزایای مالیاتی

آلمان بیش از 90 معاهده مالیات مضاعف را با سایر کشورها در تلاش برای کاهش تعهدات مالیاتی شرکت ها و جلوگیری از مالیات مضاعف تصویب کرده است. سیستم مالیاتی آلمان ممکن است تعهد مالیاتی کارآفرین را کاهش دهد. کسر مالیات برای پرداخت به تامین اجتماعی، هزینه های جابجایی و غیره مجاز است.

پس از انجام مراحل مربوطه و اقامت در آلمان، ممکن است بتوانید ویزای دائمی یا اقامت موقت دریافت کنید. اما حتماً توصیه می‌کنم که با یک کارشناس مهاجرت یا وکیل متخصص در این زمینه مشورت کنید چرا که فرآیند مهاجرت و تأسیس شرکت در آلمان ممکن است پیچیده باشد.

دلایل ثبت شرکت در آلمان

آلمان که 22 درصد از تولید ناخالص اتحادیه اروپا را تامین می کند، پیشرو جهانی در نوآوری فنی است و به عنوان یکی از باثبات ترین و قابل اعتمادترین کشورهای جهان شهرت فوق العاده ای در سراسر جهان پیدا کرده است. این کشور حمایت های مالی فراوانی را ارائه می دهد.

آلمان سومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین اقتصاد اروپاست.     

آلمان یکی از کشورهایی است که کمترین فساد را در سراسر جهان دارد و بر اساس شاخص فساد در سال 2023 رتبه نهم را دربین 180 کشور جهان دارا می باشد.

در چند سال گذشته، شرکت‌های کوچک و متوسط ​​در کشور، از برنامه‌های تشویقی مانند کمک‌های بلاعوض سود زیادی کسب کرده‌اند.

بانک جهانی آن را به عنوان بیستمین کشور برتر برای انجام عملیات تجاری در سطح جهان طبقه بندی کرده است.

در آلمان، شفافیت تجاری بسیار زیاد است.

طرح‌های دولتی که از کسب‌ وکارها حمایت می‌کنند، مطلوب هستند و تأمین مالی برای کسب ‌وکارها ساده است.

دسترسی به بازار کار آزاد است.

امکانات حمل و نقل کارآمد در دسترس است.

وام های بلندمدت از موسسات مالی با نرخ بهره کمتر در دسترس هستند.

ساختار مالیات در آلمان

هر فرد یا شرکتی که در آلمان فعالیت می کند باید مالیات های مختلف تجاری در این کشور بپردازد. دولت فدرال و شهرداری در آلمان مالیات وضع می کنند.

در آلمان، کسب و کارها باید هم مالیات شرکت و هم مالیات تجارت بر سود خود را بپردازند.

مالیات شرکت: نرخ استاندارد مالیات شرکت در آلمان 15 درصد است، با این حال، 5.5 درصد اضافی، به آن اضافه می شود که نرخ کل مالیات را به  15.825 درصد می رساند.

مالیات تجارت: بر اساس محل استقرار شرکت، نرخ مالیات تجارت از یک نرخ مالیات استاندارد 3.5٪ و یک نرخ مالیات شهرداری تشکیل می شود.

مالیات بر ارزش افزوده: نرخ عادی مالیات بر ارزش افزوده در آلمان 19 درصد است و برخی از محصولات خاص دارای نرخ مالیات بر ارزش افزوده کمتر از 7 درصد هستند.

حق بیمه تامین اجتماعی: همه کارفرمایان حق بیمه تامین اجتماعی را ازمحل درآمد باید جبران کنند

هزینه ثبت شرکت در آلمان

نمونه هایی از ساختارهای تجاری و هزینه های مرتبط با آنها:

شرکت با مسئولیت محدود (GmbH)

یک سرمایه گذار می تواند یک شرکت با مسئولیت محدود با حداقل سرمایه 25,000 یورو تاسیس کند. سهام شرکت با مسئولیت محدود را نمی توان به دیگران واگذار کرد و نمی توان آن را در بورس ثبت کرد.

شرکت سهامی آلمان (AG)

صنایع گسترده از شرکت سهامی آلمان سود خواهند برد. حداقل سرمایه مورد انتظار برای تشکیل یک شرکت سهامی آلمانی 50,000 یورو است. اعضای شرکت، مسئول اعمال خود خواهند بود و سهام شرکت می تواند آزادانه در بورس به ثبت برسد.

شراکت محدود آلمانی

شراکت محدود آلمانی رابطه ای بین 2 نفر یا بیشتر است که توافق می کنند به گونه ای عمل کنند که سود متقابل داشته باشند.

تاجر انحصاری

تاجر انحصاری همچنان مسئول تمام زیان‌ها است و نرخ‌های مالیات بر درآمد فردی برای سود تاجران انحصاری اعمال می‌شود.

دفتر شعبه

شعبه یک راه محبوب برای ورود به بازار آلمان است. سرمایه گذاران خارجی برای راه اندازی شعبه باید فقط در دفتر ثبت تجاری داخلی و اداره تجارت داخلی ثبت نام کنند. دارایی ها و بدهی های آن متعلق به شرکت اصلی است و تمامی مسئولیت امور مالیاتی و حقوقی برعهده شرکت مادر خواهد بود.

هزینه های اضافی ثبت شرکت در آلمان

در زیر ما تعدادی از هزینه های اضافی را که در هنگام ثبت شرکت در آلمان متحمل می شوید ذکر کرده ایم:

ثبت نام تجاری

این هزینه ها بسته به محل زندگی شما متفاوت است.

هزینه های یک دفتر مجازی

هزینه ماهانه یک دفتر مجازی تقریباً 191 یورو است.

هزینه های دفتر اسناد رسمی و وکیل

اگرچه در همه موارد الزامی نیست، اما برای برخی از موارد قانونی به شدت توصیه می شود.

ثبت نام برای علائم تجاری و ثبت اختراع

بسته به نوع حمایتی که نیاز دارید، ممکن است پر هزینه باشد.

سوالات متداول در مورد ثبت شرکت در آلمان

هزینه ثبت شرکت در آلمان چقدر است؟

هزینه ثبت شرکت در آلمان بسته به نوع شرکت، تعداد سهامداران و خدمات مورد استفاده می تواند متفاوت باشد. با این حال، میانگین هزینه حدود 2,000 تا 3000 یورو است که شامل هزینه های اسناد رسمی، هزینه های ثبت تجاری و خدمات تشکیل شرکت می شود.

هزینه های مختلف ثبت شرکت در آلمان چیست؟

هنگام ثبت شرکت در آلمان باید هزینه های زیر را در نظر گرفت:
هزینه های دفاتر اسناد رسمی
هزینه های ثبت تجارت
هزینه های ثبت نام مالیاتی
هزینه های حقوقی و مشاوره
هزینه های ثبت اختراعات و علائم تجاری

آیا پس از ثبت شرکت هزینه های مستمری وجود دارد؟

بله، زمانی که کسب و کار شما ثبت می شود، هزینه های مستمری از جمله مالیات، هزینه های حسابداری، سهم تامین اجتماعی و سایر هزینه های جاری وجود خواهد داشت.

برای آغاز به کار یک شرکت در آلمان چقدر سرمایه لازم است؟

یک شرکت سهامی باید حداقل 50,000 یورو سرمایه داشته باشد در حالی که یک شرکت با مسئولیت محدود باید 25,000 یورو داشته باشد.

اشتراک گذاری

5 2 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x